13 באוקטובר 2011

מסלולי טיול, גן לאומי עינות תלם

גן לאומי עינות עילם

על "הפרוזדור" שמעתם ?
לא זה שמחבר בין הסלון שלכם לחדרי השינה ...
טיול באזור ירושלים, "הפרוזדור" אשר במבואות ירושלים, הפעם בחרתי במסלול סולידי שאינו דורש הליכה ממושכת, אך אם זאת משלב: טבע, נופים, מים והיסטוריה. קצת רקע על המסלול : גן לאומי עינות תלם, עויון תולמא, עויון טולמה, או בשמו המוכר יותר "עמק הארזים", שוכן בקרבת מבשרת ציון

המסלול המוצע כאן הוא למעשה נקודת הסיום של נחל חלילים כך למי שמעוניין לעשות את 2 המסלולים מומלץ לבוא עם 2 כלי רכב ).
במקום בוסתנים מקסימים ומרהיבים של עצי תאנה, רימון וגפן.
האתר מתוחזק נקי ומסודר ברובו מוצל אך אינו נגיש לנכים מאחר שמדובר באתר עם מדרגות הדורש טיפוס אך קל מאוד .

במקום 3 מעיינות הנובעים מנחל לוז (ואדי לוזה), אשר יורד מצפון ומתחבר עם נחל שורק, שהוא הנחל הגדול ביותר היוצא מאזור ירושלים ומנקז גשמים ומי שפכים מירושלים ונשפך בסוף לים בשמורת פלמחים.

2 מהמעיינות, הצפוני והמרכזי, נובעים על שכבת חוואר, המעיין השלישי הוא למעשה באר שנחפרה. המעיין הצפוני נמצא סמוך לתחנת שאיבה של "מקורות". המעיין נובע מתוך מסתור הנמצא בתוך סבך עצי אלנתוס.
מי המעיין הזה הוזרמו לברכה גדולה. אל המעיין המרכזי מגיעים דרך חצר מוקפת קירות, סמוך למבנה, נמצאת ברכת גדולה . תעלה תת-קרקעית מזרימה את מי המעיין מתחת למבנה, אל ברכה קטנה יותר .
המים בברכה מכוסים "בשטיח ירוק" המורכב מאלפי פרטים של הצמח הזעיר עדשת המים, צמח הצף על פני המים. המבנים שבאתר הם שרידי מושבה יהודית קטנה בשם בית-טלמא.
הוראות הגעה:
מכביש תל-אביב – ירושלים (כביש מס' 1), פונים לכיוון בית זית ומוצא (בסיבוב מוצא). ממשיכים על-פי השילוט בכביש שעולה למבשרת ציון, עוד כ-200 מטרים. מימין רואים מתקן של חברת חשמל ופונים בכביש שעולה בחדות לידו. ממשיכים על דרך עפר, המתאימה לכל רכב, חוצים את נחל שורק על פני "גשר אירי", וממשיכים בעזרת השילוט עד לצומת T . פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה אל הגן הלאומי. המסלול אינו בתשלום , ומתאים בעיקר לעונות הסתיו והאביב בהם מזג האוויר נעים יותר.
בסוף המסלול : ניתן לנסוע לעין חמד פארק יפה ורחב ידיים שם ניתן לעשות פיקניק.

למי מיועד: למטייל שחפץ בטיול קרוב באזור המרכז ולא מעוניין להרחיק לכת למחוזות רחוקים כדי לטעום, להרגיש את הטבע..