לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

שילה הקדומה

נצלו את ימי חול המועד האחרונים כדי לחוות מחדש את ממלכת שילה הקדומה.בין הרים וגבעות בתוך חבל בנימין – חבל ארץ מיוחד במינו עם אופי ונופי בראשית, נמצאת שילה הקדומה.שילה הייתה עיר ישראלית בנחלת שבט אפרים בדרום השומרון, בתקופה שבין התנחלות השבטים בארץ כנען לבין הקמת ממלכת ישראל המאוחדת. הייתה שילה מרכז דתי-פולחני של 12 שבטי ישראל ושימשה כבירת ממלכת ישראל הקדומה.כיום באזור זה של שילה הקדומה, הוקמה ממלכה מסוג אחר, ממלכה עם חוויות ואטרקציות לכל המשפחה שברקע נופי התנ”ך.

את החוויה התנכית שלנו בשילה הקדומה, פתחנו “בנסיעה בקפסולת זמן”, 3500 שנה לערך לאחור, כבר בכניסה למקום יש תחושת דה זה וו כבירה באוויר – מעין חיבור למקורות שלנו מהעבר הרחוק. באר עתיקה עם מים בתוכה מזמינה את המבקר להיכנס לתוך עולם היסטורי מרתק ומסקרן המתאר איך חיו כאן אבות – אבותינו לפני שנים רבות.

אנו ביקרנו במקום בחוה"מ פסח, שלכבודו הוקמו תחנות הפעלה למכביר, אשר מדמות באופן מדויק את החיים בשילה הקדומה. בכניסתנו לאטרקציה עברנו בחנות מזכרות עתירת מונומנטים ברוח התקופה המציעה לרכישה: מזוזות מעוטרות, כדי חרס, מיכלי שמן זית ועוד.

אנו ביקרנו במקום בחוה”מ פסח, שלכבודו הוקמו תחנות הפעלה למכביר, אשר מדמות באופן מדויק את החיים בשילה הקדומה. בכניסתנו לאטרקציה עברנו בחנות מזכרות עתירת מונומנטים ברוח התקופה המציעה לרכישה: מזוזות מעוטרות, כדי חרס, מיכלי שמן זית ועוד. משם המשכנו לעבר תחילת רצף התחנות המוצע. ריחות קטורת ממלאים את חלל האוויר בניחוחות קדומים. בחרנו לפתוח את הסיור ההיסטורי שלנו בסדנא להכנת קטורת.

קיבלנו ממפעיל התחנה, מכתש ועלי לצורך ביצוע המשימה. ליקטנו מתוך קערות פלסטיק נפרדות: לבונה, קינמון, ציפורן, עלי וורד ולבנדר.לאחר בחירה מוקפדת על-פי ההלכה של צמחי התבלין, הנחנו אותם בתוך העלי והתחלנו לכתוש אותן. לאחר קבלת תערובת גרוסה המפעיל נסך את התערובת אל תוך אוד לוהט עם גחלים. הריחות הכל כך מיוחדים הופצו באוויר הפתוח ואת יתרת התערובת קיבלנו כמתנה בצנצנת זכוכית.

שילה בחוה"מ פסח

התחנה הבאה שהייתה לטעמי מיוחדת במינה והעניקה למקום טא’ץ היסטורי משמעותי זה קדרות באובניים. הילדים מייצרים בעצמם כלי מחימר ע”י סיבוב אובניים, תוך עיצוב צורת הכלי באמצעות האצבעות. לאחר מכן המוצר הסופי מיובש בשמש ובסוף הפעילות יילקח כמזכרת. עוד במתחם בריכה עתיקה מטופחת המנקזת את המים האפורים באתר וכן מי גשמים.

בהמשך תפגשו בבזיליקה מרשימה מהתקופה הביזנטית שבאה לשקף את ניצחון התרבות היהודית על התרבות הזרה, הותאמה הבזיליקה(כנסיה עתיקה) למבנה עכשווי. לאורך כל הדרך אל מקום המשכן, שם נצפה בתערוכת ‘דברי ימי שילה’ מוזיאון בשילוב מולטימדיה במגדל הרואה, פגשנו במבנים עתיקים מיוחדים במינים ובשרידים ברוח התקופה המקראית.עוד בדרכנו נקרה שחקן הלבוש בבגדים מקראיים וממחיז בתחנה מיוחדת, על רקע מפת ישראל עם החלוקה לפי שבטים, את החיים בתקופת המקרא ושבטי ישראל.

הדרך אל מגדל הרואה מלווה בנופי קדם נדירים ומרשימים שלא תראו בשום מקום בארץ. הגענו למגדל הרואה, מגדל מרשים הצופה על כל שילה הקדומה, שמתחתיו מקווה טוהרה קדום ששימש את הנכנסים לפני שנכנסו למשכן.

לאחר צפייה בסרט מרתק על, משיחת שמואל לנביא ישראל ועל שבטי ישראל והמאבק שלהם בשבט בנימין , על רקע המשכן, נכנסו אל תוך מערה קדומה שלמרבה האירוניה שימשה כבית יהודי קדום בעל 2 חדרים בלבד עם כתובת אוסטריקון(כתב יהודי קדום) חקוק על סלע.

מכאן חזרנו על דרכינו אל קו הסיום של הסיור בממלכת שילה הקדומה. סיור המשלב : ארכאולוגיה, טבע ופעילות לילדים. למי שבנפשו זורמת הרוח היהודית.

מגדל הרואה בשילה הקדומה

הוראות הגעה

שימו בוויז : שילה הקדומה . המקום נמצא כ – 10 דקות מאריאל.  אם הגעתם מצומת תפוח עליכם לפנות ימינה לכיוון כביש 60 ולנסוע עליו כל הזמן בכביש מפותל , עד שתראו משמאלכם שילוט "שילה". עלו עם הדרך כל הזמן למעלה עד שתגיעו למקום. : בוויז שילה הקדומה.

לידיעתכם הנסיעה אל המקום היא על ציר עם כפרים פלסטינים הסובבים אותו, אם זאת הציר מאובטח ומנוהל ע”י צה”ל וכל עוד נצמדים לכביש הראשי ולא נכנסים לתוך כפרים פלסטינים המתוארים באופן ברור עם שלט אדום גדול האוסר את הכניסה אליהם, בשעות היום זה בטוח. אם זאת איני לוקח אחריות כלשהי במתן המלצה זו.