לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

הסירה מגינוסר

הסירה העתיקה בגינוסר

חוף גינוסר הוא קסם על ים כנרת, המקום היפה ביותר לחזות בכנרת במלוא הדרה הטומן בחובו את סוד הסירה העתיקה.
הכנרת מנהלת דיאלוג עמוק עם הברושים והדקלים הכרוכים ושזורים סביב צווארה כתכשיטי יוקרה. אשר יוצרים יחדיו תמונה סוריאליסטית כל-כך מיוחדת שמראה עד כמה יפה היא הכנרת. יפה עד כדי כך שמגלים טפח ועוד טפח בכל פעם מחדש ומבינים שהיא הרבה יותר יפה ממה שחשבתם. אם נוסיף לאוצר הלאומי שלנו גם את הר ארבל והרי הגולן הנשקפים היטב מחוף גינוסר מבינים מדוע אלפי תיירים מרחבי העולם פוקדים את הכנרת ואת חוף גינוסר מדי שנה.

מסתבר, למרבה הפלא, שזו לא הסיבה היחידה שמגיעים לכאן תיירים רבים. בעיקר נוצרים, גיליתי במהלך ביקורי בו התארחתי במלון נוף גינוסר הצמוד לחוף. שיש כאן סוד שמרבית הישראלים לא מכירים ולא שמעו עליו, זה לא עוד מעיין נסתר וזה גם לא איזו כנסייה נסתרת, מדובר על סוד הסירה העתיקה.

הסירה העתיקה בגינוסר
מוזיאון הסירה העתיקה בגינוסר

בינואר 1986, לאחר שנת בצורה קשה בה נסוגה הכנרת, טיילו להנאתם לאורך חוף גינוסר לכיוון מגדל, שני אחים יובל ומשה לופן מקיבוץ גינוסר. ולפתע פתאום, במהלך הטיול הרגלי של השניים, הם גילו פיסת שבבי עץ גדולה הבולטת מן הבוץ שהיה על החוף. באופן מוזר לא ברור ותמוה, ניסו השניים להבין מה מקור פיסת שבבי העץ. הלא אין זה חוף קמפינג? זו גם אינה עונת הרחצה? אז מהיכן לכל הרוחות הגיעה לפה פיסת שבבי העץ כה גדולה. התחבטו השניים בינם לבין עצמם והחלו לחפור סביב האובייקט הנסתר. ככל שחפרו יותר ויותר גילו לתדהמתם: סירה עתיקה גדולה מלאה בבוץ.

השניים הזעיקו במהרה את רשות העתיקות. שגם הם הופתעו מאוד מהגילוי המהפכני ולכן קראו למומחים מחו”ל. במשך 11 ימים חפרו בזהירות סביב הסירה. במקביל נשלחו דגימות מן העץ של הסירה לבדיקה במעבדה מיוחדת באמצעות חומר שנקרא פחמן 14. זהו חומר שמתארך מונומנטים ארכאולוגים. ולא תאמינו מה הם גילו מדובר על סירה עתיקה מאוד בת 2000 שנה מתקופתו של ישו, הסירה מגינוסר. נשמע כמו אחת מהרפתקאותיו של אינדיאנה ג’ונס. גם אני חשבתי, אך לא ולא זו לא אגדה אורבנית. עבדכם הנאמן הלך וראה את הגילוי המרעיש במרכז המבקרים בו נמצאת הסירה סמוך לחוף הים.

סיפור הסירה הגלילית

נחזור לסיפור הסירה הגלילית: לאחר הגילוי המפתיע של הסירה הגלילית- שאורכה; 8.2 מטרים; רוחבה 2.3 מטרים וגובהה 1.2 מטרים, הארכאולוגים התלבטו והתחבטו בשאלה כיצד ניתן לשמר ולהעביר את הסירה מהחוף למוזיאון מבלי לפגוע בה, הלא זאת ספינה שהייתה 2000 שנה מתחת למים בבוץ .

ובכן למרות חולשת קורות העץ שעם השנים הפכו לספוגיות, רכות ומלאות במים, הם חפרו במשך עשרה ימים סביב הסירה וארזו אותה במעטפת מיוחדת שכללה תמיכות ופוליאוריתן, לאחר מכן היא הושטה על הכינרת לבריכת שימור מיוחדת אשר שוכנת במרכז המבקרים נוף אלון.

 

מוזיאון הסירה מגינוסר

את הסירה שימרו במשך 14 שנים בבריכה מיוחדת תוך שימוש באלפי טונות של כימיקלים .
סקרנים מה גילו הארכיאולוגים ? הם זיהו 12 סוגי עץ ששימשו לבנייתה של הסירה – המקבילים ל 12 שבטי ישראל ו- 12 שליחיו של ישו .

אפילו יוסף בן מתתיהו, היסטוריון ומצביא יהודי, מתאר בכתובים דוגמה לשימוש בסירה מעין זו בקרב מגדל – בתקופת המרד הגדול של היהודים ברומאים. לאחר אותן 14 שנים של שימור ותהליכי הכנה, הועברה הסירה לתצוגה במוזיאון
“חווית הסירה הגלילית העתיקה” אשר במרכז נוף אלון שכפי שצוין כוללת גם את מוזיאון יגאל אלון. במרכז ישנה חנות מזכרות יפהפייה שכדאי לבקר בה גם כן.

שרטוט בסירה בגינוסר

איך מגיעים ?

המקום נמצא צמוד למלון נוף גינוסר , בוויז : מלון נוף גינוסר

קיבוץ נוף גינוסר

מהי חוות דעתך מהאטרקציה

אטרקציות נוספות באיזור

מסלולי טיול באזור האטרקציה

דילוג לתוכן