לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

נחל ייטב -עין עוג'ה

רקע

קניונים וערוצי נחל ענקיים נופי בראשית מגובה רב. אילו הם רק חלק ממרכיבי הטיול בנחל ייטב ועין עוג’ה המרשים הנובע מתוך האדמה.

מסענו לארץ הקניונים ואל נופים בתוליים ולא מוכרים שרגלם של מעט מאוד מטיילים בארץ דרכה בהם, הופכת את המסלול מכוכב השחר אל נחל ייטב ומשם לעין עוג’ה לאחד מהמסלולים המרתקים וההרפתקניים ביותר בישראל.

את המסלול התחלנו בתוך היישוב כוכב השחר, השוכן בהרי בנימין המזרחיים. כבר שמגיעים ליישוב, בעונה זו של השנה, כל האזור מסביב עטוף במרבדי פרחים בכל מיני צבעים, חלק מהפרחים נראים בכל הארץ כגון : כלניות, חרציות, לשון הפר ועוד.

חלקן אנדמיים ונראים רק באזורים מיוחדים כמו זה למשל : אירוס שחום. בתקופה זו ממש לפני פסח 2019 שחורף מבורך מאחורינו, התוצאות ניכרות היטב על פני השטח. בכניסה ליישוב נבחין בסימון אדום, נתחיל ללכת עליו לכיוןן מזרח. לאחר הליכה של כחצי קילומטר לערך, נגיע למפגש עם הסימון השחור אשר מוביל ויורד לואדי אל- קיס.

לאחר ירידה תלולה בשביל הליכה זה שלכל אורך הדרך תראו לרגלכם, מרבדי פריחה סגולים, וורודים וברקע הרי בנימין משתפלים ומתכנסים אל תוך וואדי עצום וענקי ויחד יוצרים קניון עם טרשים לבוש ירוק מסולסל.

האוויר הצלול, הנופים, הפריחה והשקט המופתי השוררים כאן, משרים אווירה קוסמית על המטייל ונדמה כאילו מטייל בפלנטה אחרת. אם נוסיף לכך את פכפוך המים, הנשמע היטב ברחבי הקניון וקולות קרקור הצפרדעים מקבלים קונצרט בניצוחו של הטבע.

אווירת הלבד, נותנת תחושה כאילו הזמן עצר מלכת – סוג של שכרון חושים. ההליכה במורד ההרים מטה אל אפיק הנחל, אינה קלה אך הפיצוי מגיע בדמות יופי אקסטרווגנטי שהותיר אותי נפעם ונרגש. אחת האטרקציות שפגשנו בדרכנו במהלך הירידה לקניון הנראה בבירור בכל מהלך הטיול הוא האירוס השחום במלוא פריחתו.

בקעת הירדן נראית בבירור מלמעלה ובמהלך הירידה מטה, במורד ההרים המרשימים ויוצאי הדופן שבמשעוליהם הלכנו.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.
DSC02696

החיבור עם השביל האדום מביא אותנו לשינוי טופוגרפי ונופי בתוואי הטיול, אזור המתחיל להיות קצת יותר מישורי ותוואי נחל מסולע עם בולדרים רבים ומצוקים בעלי זויות ייחודיות שהיו גורמים למורי הגאומטריה להזיל ריר.  התחברנו לסימון השחור המוביל לירידה באמצעות סולמות אל תוך נחל הייטב שזורם בעוצמה חלשה מטה.

שיורדים מטה בסולמות מתגלה הנחל המעורר בדמיון, דימויים של אובייקטים בעלי קונטקסט למבוגרים בלבד…

down the hill we go  והנה הגענו כמעט עד למטה, אנו מוקפים מצוקים משוננים יפהפיים מכל הכיוונים מימיו של נחל ייטב זורמים לאיטם במורד הקניון ותוואי הנחל שסביב סלעי ענק שנוצרו כאן בתופעת טבע חסרת תקדים לפני מיליוני שנים. ממשיכים ללכת, אצבעות הרגליים מתחילות להכאיב ולזעוק הצילו!! נוכח הירידות התלולות- אך הראש לא מוותר ורוצה עוד מהטבע הכל כך מרשים שנראה כאן.

חייב לציין שמרחבי השומרון ובנימין בכלל ומסלול זה בפרט הם כה רבים ועצומים שקשה למצוא בארץ (למעט הנגב ומדבר יהודה) אזורי טבע פתוחים שאינם מגודרים או מוגבלים על- ידי אזורי מגורים או תעשייה.

מרבדים אדומים בנחל ייטב

מתקרבים לירידה האחרונה המובילה לואדי הנחתך בין הקניונים המרשימים משם הדרך לעין עוג’ה עוברת בתוואי מישורי ונוח יותר להליכה. ההליכה כאן מרגישה כמו טיפוס הרים רק הפוך.

מרבדי הפריחה לא מפסיקים להופיע וללוות אותנו לאורך כל המסלול מה שמוביל אותי למסקנה ברורה וחד- משמעית כי הטיול בתקופה זו של השנה, הוא חוויה שונה ואחרת לגמרי מזו שתתקבל בעיתות אחרות במהלך השנה.

לאחר הליכה של כ- 20 דקות בתוך הוואדי,  מתגלה הדבר האמיתי, הצופ’ר של הטיול, בריכת העוג’ה מלאה בכמויות מים בלתי נתפסות, שסמוך אליה זרם אדיר של מים יוצא מתוך לוע באדמה, לא עמדנו בפיתוי פשטנו בגדינו וזכינו למנת התרעננות נאותה. מזכיר אפיזודה מתוך פאודה שאנו רוחצים במעיין ומולנו קבוצת פלסיטנאים ממנגלת להנאתה . דו קיום כן או לא ? קשה לשפוט, למזלנו הצטרף לטיולנו אדם המצויד בנשק אבל גם לא פחות בנחישות ואומץ היודע לתקשר עם העם האחר העומד מצידו השני של המתרס (המעיין במקרה זה) העונה לשם גברי. ואחרי התרעננות במימי העוג’ה השוצפים זכינו מהם להצעה להתכבד בחומוס, עבדכם לא נטל סיכון מיותר וסרב להצעה בנימוס, כך גם שארי חבריי לטיול- אבל עצם קיומה של ההצעה מעלה תהיות ושאלות על הדו -קיום.

מכאן הדרך אל סוף המסלול קלילה, נווה מדבר בדמות דקלים עם מים לצידם שברקע מדבר אכזרי וחסר פשרות בצבע חום נלחמים כמו שני העמים מי יוביל ומי יובל, כך כמו עונות השנה גם הטבע פועל באופן דומה פעם המים, הפרחים, בעלי החיים, הירוק מתגברים על החום המדברי. ופעם היובש עם האוריינטציה של מוות ונוף בעל צבע אחיד דומיננטיים על פני המים – המסמנים יותר מכל את החיים.

מהר מאוד הבחנו בפלסטינים רבים שהגיעו לכאן לנפוש עם משפחותיהם ולהתרענן במימי  העו’גה, העוברת בתוך אמת מים.  הרשות הפלסטינית מנתבת את מימי הנחל באמצעות סכרים שנבנו כאן  לתוך מפעל המים שלה, המספק בין השאר מים לרמאללה . גם הכפרים הבדואים השוכנים לצד העוג’ה נהנים מפירותיו ע”י הפנייתו לחלקות חקלאיות בצידי הדרך

החוויה שלנו הסתיימה למראות מגלשת העוג’ה – הזוכה לביקורים רבים של ילדי כפר עו’גה הסמוך למקום.

לסיכום: נחל ייטב והעוג’ה הם ממתק מופלא לחובבי הטיול, עם זאת המסלול הינו למטיבי לכת ואורך בין 4-6 שעות תלוי בקצב וכולל גם הליכה בשטחי C  ולכן מחייבים נשיאת נשק וכן מחייב לוגיסטיקה של 2 רכבים – אחד בתחילת המסלול בכניסה לכוכב השחר ואחד ביישוב ייטב בסוף המסלול שגם אליו יש ללכת לא מעט. ממליץ בחום למי שרוצה לעשות כזה טיול לעשות זאת עם מדריך טיולים מיומן ומנוסה ובקבוצה. כמו כן מומלץ להצטייד ב 5 ליטר מים ובנעלי הליכה גבוהות.

מה בסביבה:

הבריכה במבואות יריחונחל פרתנחל אוג ; הסרטבה ; נחל תלכיד ונחל פיראן ; ואדי וואחיטה

מפת המסלול :

נחל ייטב והעוג’ה.

למי מתאים : מטיבי לכת, קבוצות.  בגלל שההמסלול נמצא באזור עם רגישות בטחונית חובה לטייל בקבוצה ועם מלווה חמוש !!

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוג'א א תחתא

מיקום במפה

דילוג לתוכן