לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

סיור היקבים בגזר

מועצה אזורית גזר. יותר טבע ופחות אורבניות, החיבור האולטימטיבי לאדמה. לא בכדי הפכה גזר למעצמת היין הישראלית.

במסגרת סיור עיתונאים הנערך ע”י משרד התיירות. יצאתי לבדוק ולספר לכם על מירוץ הבוז’ולה הבינלאומי הראשון המתקיים בישראל. הרעיון נלקח מצרפת ומובא לראשונה פה אצלנו בישראל במועצה אזורית גזר. בתאריך 4/10 זה מתחיל עם מקצי ריצה שונים של : 21 ק”מ (חצי מרתון), 12 ק”מ ו-5 ק”מ, אשר כולם ככולם עוברים בתוך התוואי של יקבי האזור, לאורכם יוצבו עמדות טעימת יינות וכיבוד קל לרצים.

קצת על האזור בו יתקיים סיור היקבים 

אזור מועצה אזורית גזר, מאגד בתוכו קיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים ונחשב לאזור פורה בעל אקלים מתאים ואידאלי לגידול ענבים וזיתים, די לנסוע באזור ולהבחין בכרמי ענבים וכרמי זיתים רבים נטועים ופזורים לאורך כל הדרך. באמת קשה למצוא אזור במרכז הארץ עם כל כך הרבה שטחים פתוחים וטבע, ועל כן הוא חבל ארץ יפהפה ומיוחד בעל ניחוח ישראלי מדהים. בעבר שכנה  כאן העיר הקדומה “תל גזר” – מקום גבוה בו שגשגה העיר הכנענית הקדומה גזר שכיום היא אתר ארכאולוגי קסום ומיוחד (אבל זה בפוסט אחר).

ביקורנו מתחיל במושב ישרש, הנמצא בלב מועצה אזורית גזר.  במקום שלטעמי מחבר יותר מכל את האדם לטבע. שואלים איך? מדובר על משפחה חקלאית, משפחת לוי,  אשר אהבתה לאירוח אנשים הפכה למקצוע מעבר להיבט החקלאי של לולים, גידולי שדה, הם הקימו מרכז מבקרים מרהיב הנקרא :משק לוי טעמים מהטבע” שכולל: בר קפה, פינות ישיבה לבראנצ’ים(בפנים ובחוץ )עם אווירה כפרית ופסטורלית. שבימי שישי הופך למעין שוק איכרים מיניאטורי עם : ריבות: יינות; שמן זית ועוד מוצרים  מתוצרת מקומית. ארוחת הבוקר שהוגשה לנו הייתה בהחלט על טהרת הטריות .וחייב לציין שמאוד נהנתי מהבראנ’ץ, המבחר הרב שכלל: לחמים כפריים טריים וקריספיים, גבינות, ירקות, שקשוקה, ממרחים מיוחדים(אל תפספסו את הגבינה עם הפלפלים) ומשקאות שווים, אני אהבתי מאוד את התה הקר תוצרת בית. בהחלט הורגשו בארוחה נגיעות מהמשק והחקלאות המקומית וזו הייתה דרך מושלמת להתחיל את סיור היקב שלנו בגזר.

הקשבתי לרחשי לבי וניגשתי להציץ אל תוך לול התרנגולות, אשר ממש נמצא בקרבת מרכז המבקרים של משפחת לוי.

כן היו הרבה קרקורים ואף הופתעתי מתרנגולת שאחזה בפיה ביצה, אבל הדבר שהכי הפתיע אותי זו אישה שהגיע עם סל וממש כאילו “קטפה” את הביצים כמו מתוך פרדס. היא אמרה שכאן ניתן למצוא את הביצים הכי טריות וזה ללא ספק הוכחה ניצחת, לחיבור כל כך חזק בין התושבים לטבע ולתרבות הטריות שהכל מגיע לפה ישירות מהמשק..
למקום יש כשרות. כתובת : ירדן 18, ישרש.  שעות פתיחה: כל יום מ 8:00-18:00 וביום שישי 8:00-15:00.
טלפון להזמנות: 052-594-6989.
יקב בזק במועצת גזר

מרכז המבקרים המחיש לי עד כמה מועצת גזר היא אשכול יישובים עם ארומה כפרית בתבור של ארץ ישראל

יקב ברבדו – חלק מסיור יקבים בגזר

משם שמנו פעמינו לאחד היקבים הוותיקים של מועצת גזר ” יקב ברבדו” – היקב שוכן ממש בסמיכות ליישוב כרמי יוסף, אשר גם הוא נמצא בשפלת יהודה, הרכב נע ונד עלה וירד בדרך העפר המשובשת שהובילה בסופו של דבר אל ליבו של היקב, הנמצא בקרבת כרמי הענבים המשמשים לייצור היין. על הקונצרט המופלא הזה מנצח אדם בשם זורי ארקין אשר הקים במו ידיו את היקב הזה בשנת 2001, נצר למשפחה אשר מייצרת יין כבר 140 שנים. תפיסת העולם שלו בגידול ענבים שהוא מוצר מאוד מורכב ומתוחכם שמושפע מכל כך הרבה פרמטרים, היא שהכל מתחיל מהכרם ועם “ענבים טובים מייצרים יין טוב”.
יקב ברבדו הוא יקב בוטיק, מוכר בסביבת גזר ובארץ כולה, היקב מייצר קרוב ל 70,000 בקבוקים בשנה, שכל הענבים הם גידול עצמי. מרבית הבקבוקים נמכרים בישראל וחלק קטן (כ -20,000 משווק לחו”ל). בגלל גודלו הקטן יחסית בענף, יש יותר תשומת לב אישית שניתנים ליין ע”י הכורם והיינן שמטפלים בענבים. לעניות דעתו  של זורקין צריך לדעת איזה זנים לגדל איפה, באזור זה שהאדמה גירית הזן המוצלח לגידול הוא שיראז. מה גם שמקבלים ענבים רק לאחר 5 שנים מרגע הנטיעה וכל  30 שנים צריך לעקור ולנטוע מחדש מדובר באמת בענף בעל מאפייני ייצור מורכבים מאוד.
הדבר החשוב ביותר בגידול ענבים זה “הטרואר”- אדמה באיטלקית, שבהתאם לאופי שלה צריך להתאים את הזן המתאים לגידול. בגלל המגמה של התחממות גלובלית בכל העולם ובייחוד אצלנו, החלה מגמה של גידול יין לבן, זאת בגלל שהוא מוגש קר (בטמפרטורה של כ -8 מעלות) ומצנן כל ארוחה או מסיבה בה הוא מוגש. ברבדו מייצרים כ 40% יין לבן והיתר אדום. האמת שהתרשמתי מאוד מיין השרדונה שלהם, יין לבן אשר מחליק בקלות במדרון הגרון ומשאיר בפה טעם של עוד.
אזור גזר התברך בתנאים אופטימליים אילו המאפשרים הכנת יין כה משובח.
תהיתם מה ההבדל בין ייצור יין לבן ליין אדום ? שמייצרים יין אדום משאירים את הזגים של הענבים יחד עם התירוש למשך כמה שבועות, בעגה המקצועית ” מגע קליפות” ואילו ביין לבן מפרידים את התירוש מהזגים. כדי שיין יתבגר ויבשיל, מאחסנים אותו בחביות עץ בתהליך יישון, זאת בכדי שטעמו לא יהיה עפיץ (“נושך”). התכונה של חביות העץ היא שהן מוציאות חמצן בהדרגה ובכך מייעלות ומשפרות את תהליך היישון אשר דורש אספקת חמצן איטית וממושכת כדי שרמות הסוכר והחומציות של היין יהיו מספקות ונכונות. מרכז המבקרים פתוח מדי יום בין  9:00-15:00  וביום ו’ 11:00-14:00.
לפרטים ותיאום בטלפון: 050-2207022. במהלך המירוץ תהיה כאן עמדת לטעימות יין מבית “ברבדו”.
חביות במהלך סיור יקבים בגזר
במקום ניתן לעשות אירועי חברה וגיבוש חברתי הכוללים כיבוד עשיר וטעימות יין ב 2 פורמטים :
1.טעימה של 4 סוגי יין, גבינות וכיבוד עשיר כולל יציאה לכרמים בליווי הסברים על אופן גידול הכרם. 75 ש”ח לאדם.
2.טעימה  של 7 סוגי יין, תפריט גבינות וכיבוד משודרגים יציאה לכרמים גם כן . 120 ש”ח לאדם.
במקום יש כשרות בד”ץ בית יוסף. וכמובן להנות מהמרחבים הפתוחים של גזר.

ביקור ביקב בזק -בסיור היקבים בגזר

התחנה הבאה במסענו הקולינרי במחוז היין הישראלי של גזר, הייתה ביקב בזק (Bazaq), אשר ביישוב כרמי יוסף.
היקב שוכן אל מול נוף חלומי של שפלת יהודה ומוליד מקרבו 15,000 בקבוקי יין מדי שנה, שהם פשוט יצירות מופת. חנן בזק ורעייתו מלכה יחד עם בנם עמוס, הקימו בחלקת האלוהים שלהם, יקב איכותי מהשורה הראשונה. חייב לציין שבמהלך הביקור התרשמתי מאוד מרוחב הלב והאירוח הכל כך נדיב שבא לידי ביטוי בגבינות איכותיות ממחלבת דותן, זיתים בייצור עצמי של חנן וכמובן היין מסוג שיראז שהיה פירותי, אדמדם וחמצמץ ובעל גוף וארומה. גם כאן כל הענבים, בלי יוצא מהכלל הם בגידול עצמי. אחד הדברים אשר מהם התמוגגתי ,זה ענבי המאכל (ירוקים ואדומים) הכל כך טעימים ועסיסיים שחנן מגדל – פשוט תאווה לחך.
במהלך הביקור חשף בפנינו חנן את תהליך הכנת היין , ראינו את חביות הנירוסטה הגדולות אליהם מכניסים את הענבים לאחר הבציר, שם הם עוברים תהליך כימי של תסיסה, יחד עם שמרים שנוספו להם, שבמהלכו סוכר הענבים הופך לכוהל, מדי פעם עוברים הענבים ערבוב עם הנוזל כדי שלא יתייבשו, משם עוברים לתסיסה נוספת ומשם ליישון בחביות שאורך כשנה וחצי עד לבקבוק.
היקב קיים משנת 2007 וחנן מוכר גם באזור גזר וגם ברחבי הארץ, במסגרת פועלו הרב גם שמן זית סורי, צימוקים ועוד. היקב נמצא בביתם של משפחת בזק ופתוח לקהל הרחב בכל ימות השבוע – אך בתיאום מראש בלבד בטלפון. 050-6241405 . היקב כשר. משתתפי מירוץ הבוז’ולה יוכלו לעצור כאן וללגום טעימות יין, פרי עמלם של משפחת בזק, בעמדת הטעימה שתכלול גם עמדת D.J וריקודים ועמדת כיבוד קל.
לאחר שסיימנו את סיור היקבים שלנו בגזר, הגענו לשעלבים – כאן נכנס ממד קולינרי לסיור שלנו, קייטרינג “שדות איילון” אשר שוכן  במרכז הקיבוץ, גרם לבלוטות הטעם שלנו להרקיע שחקים, עם ארוחה בעלת תפריט עשיר של אוכל חובק עולם: ס’צואן עם בקר, פרגיות, שפע של סלטים עם אווירה ביתית עוצמתית. בין לבין שמענו את סיפורה המרתק של וותיקת הקיבוץ מהשנים בהם סבלו מהתנכלויות של ירדנים ונאלצו להגן על עצמם באמצעות טרקטורים וכלי חקלאות עד שביזע ועמל נולד הקיבוץ בשנת 1951. הקייטרינג כשר למהדרין ועבר מתיחת פנים בשנים האחרונות כך שהוא מציע קייטרינג ברמה גבוהה, ניתן להגיע בימי שישי בין  9:00 ל- 13:00 ולרכוש אוכל מגוון לשבת. טלפון להזמנות: 072-3936537 . מייל:csadotayalon@gmail.com.

בית הבד של פז

התחנה הבאה ובהחלט האחרונה בסיור שלנו במועצה אזורית גזר,  היא בית הבד של משק פז אשר בכפר שמואל, מדובר על בית בד מודרני וחדיש המביא לעולם מדי שנה כ -15,000 בקבוקים של שמן זית איכותי ומוצלח במיוחד. לפז 100 דונם של עצי זית הסמוכים לביתו, שם הוא מגדל את הזיתים שבעת המסיק עוברים למכונה ענקית אשר מעבירה את הזיתים מספר תהליכים : סילוק אבנים וענפים, שטיפה, מחיצה ולבסוף הפרדת הגפת משמן הזית. פז מקפיד על כך שלא יעברו יותר מ- 12 שעות מרגע המסיק עד להפקת השמן, כמו כן הוא מקפיד על תנאי אחסון נאותים לשמן שלא יכנס חמצן לתוכו ויחמצן אותו. שמן הזית הוא שמן כתית והוא מיוצר באיכות הגבוהה ביותר ברמת חומציות של 0.25. פרטים : 053-941-4491 כתובת : משק 69, כפר שמואל. שמן הזית נמכר במקום ויימכר גם במהלך היריד של הבוז’ולה.

לסיכום סיור היקבים בגזר:

במהלך סיור היקבים במועצה אזורית גזר, מעבר ליין טוב, שמן זית טוב, גבינות טובות ואוכל כפרי מעולה, פגשנו אנשים לבביים וחביבים, המייצרים מוצרים איכותיים מאוד, עם כל הנשמה והלב, עם הרבה סובלנות, אהבה ונתינה וכך זה נראה. ממליץ להתוודע אליהם, להגיע ולקחת חלק במירוץ הבוז’ולה, שיחל באירוע פתיחה ביום חמישי 3/10/19 במרכז המבקרים של ברקן (יצרני היין הגדולים בישראל) בקיבוץ חולדה. האירוע ילווה בהופעות מוזיקליות של אומנים מהשורה הראשונה כגון : אלון אולארצ’יק ולהקות מקומיות. ולמחרת יחל מירוץ הבוז’ולה הבינלאומי הראשון בישראל הנקרא גם פסטיבל חוויה בכרם ה -6. ולנתון מדהים, הידעתם ? הישראלי שותה בממוצע 4 ליטר יין בשנה בממוצע בעוד הצרפתי לוגם כ- 20 ליטרים..
הכניסה לאירוע כרוכה בתשלום של 30 ש”ח לאדם. וברישום מראש באתר. הכניסה למתחם היקבים מגיל 18. עלות כוס יין 15 ש”ח. ללא הגבלה תשלום במקום. האירוע נגיש. תאריך ביקור:26/09/2019
מה בסביבה :עין ורדאיער צרעה – דרך הפסלים ; המגדל הלבן ברמלה

מהי חוות דעתך מהאטרקציה

אטרקציות נוספות באיזור

מסלולי טיול באזור האטרקציה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן