לוגו אתר בא לי לטייל

חשוב לדעת

מיקום במפה

פינות חמד בגן הבוטני האוניברסיטאי

רקע

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם ירושלים נמצא בהצטלבות הרחובות זלמן שניאור ובצלאל בזק. גן בוטני מוריק ויפהפה של העיר ירושלים. אוצרות טבע מתורבתים רבים נמצאים בגן הבוטני של ירושלים. זהו גן המשתרע על פני שטח של כ – 120 דונם. ומכיל כ 7200 זנים של צמחים אשר הובאו לכאן מהעולם כולו. כבר בכניסה לגן הבוטני מצפה לכם אגם מרהיב ומרגיע אשר נמצא למרגלותיו של הגן הבוטני .

החממה בגן הבוטני האוניברסיטאי
החממה בגן הבוטני האוניברסיטאי

הגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם הוא אחד אתרי הטבע והתיירות המופלאים בירושלים והוא בגדר אתר חובה בעת ביקור בעיר כל ימות השנה..

בכניסה לגן יש בריכה גדולה עם פרחי מים בתוכה. הגן קיבל את שמו בגלל שהאוניברסיטה העברית בגבעת רם סמוכה אליו. ומהווה "חממה מחקרית" של סטודנטים וחוקרים בתחום.

אז מה יש לראות בגן ?

הגן הבוטני בגבעת רם הוא מעין מרכז מחקרי וחינוכי ממעלה ראשונה. יש בו קולקציה ענקית של צמחים מהעולם כולו בתצוגה גיאוגרפית. כמו כן הגן מהווה מוקד לאירועי תרבות, בילוי ,תיירות ,מרכז לחינוך,מחקר והדרכה.

זהו  הגן הבוטני הגדול  ביותר במדינת בישראל. שטחו הוא כ – 120 דונם. הוא כולל קולקשיין מרהיב של צמחים ופרחים מהעולם כולו.

סיור בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים
סיור בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים

זהו אולי מיצג הצמחים החיים הגדול ביותר בישראל ובמזרח התיכון כולו. הגן הבוטני מחולק ל 6 מחלקות גיאוגרפיות ( אירופה, אוסטרליה, דרום אפריקה, אסיה, צפון אמריקה, והים התיכון).חלקות הגן הן סימולציה של נופי הצומח מכל אזור בעולם. ומציגות באופן מרשים וחינני מראות ופריחה מרהיבים לאורך כל השנה.

במה מסייע הגן לעולם הבוטני?

היתרון הגדול של גן זה, מעבר לעובדה שהוא משמר זנים של צמחים מכל העולם. שלא תמיד מצליח לשרוד בטבע. למשל ישנם זנים שהובאו מאוסטרליה. לאחר השריפה הגדולה שאירעה באוסטרליה והנזק האקולוגי הגדול שנגרם שם לאוכלוסיית הצמחים, קיים יסוד סביר כי בלי נוכחות שלהם בגנים בוטניים מסוג זה, לא תראו אותם יותר.

עוד מסייע הגן בשמירת זנים רבים הנמצאים בסכנת הכחדה בטבע . הנובעים כתוצאה מכריתת עצים ברחבי העולם וכן מהליכי עיור ותיעוש הפוגעים בטבע.

עצי ברוש בגן הבוטני האוניברסיטאי
עצי ברוש בגן הבוטני האוניברסיטאי

אפשרויות הטיול בגן הבוטני

למי שמתקשה ללכת. מוגבל בתנועה או פשוט לא בא לו לטייל ברחבי הגן. ישנה רכבת  חשמלית שעומדת לרשות הקהל הרחב אשר מקיימת סיורים של פרחים ברחבי הגן הבוטני. מעבר להיותו אתר תיירותי  ואטרקציה לכל המשפחה. משמש הגן הבוטני כחממה מחקרית בתחום החינוך והמדע.

ניתן להגיע עם קבוצה מאורגנת או כמבקרים עצמאים ולעשות סיור עצמאי בגן. חשוב לציין כי בירושלים  ישנם 2 גנים בוטניים אחד כאן סמוך לגבעת רם והשני בהר הצופים במתחם האוניברסיטה העברית. בגן הוכשרו שבילי הליכה מבוטנים בהם ניתן לפסוע ולהביט בצמחים הייחודיים אשר משולטים עם תיאור הצמח, ארץ מוצא, תנאי גידול וכדומה.

ניתן לטייל פה משעתיים ועד יום שלם ,תלוי בזמן ובכוח העומד לרשותכם. אם אתם מתכוונית לסייר ברגל קחו בחשבון שיש קטעי עלייה ..

הגן הבוטני בשכונת ניות
הגן הבוטני בשכונת ניות

המבואה של הגן הבוטני

בתוך האגם הוצבו פסלים סביבתיים ייחודיים כמו זה בתמונה של צמחה הקנה שגדל במים רק כאן הוא עשוי מפסולת זכוכית (בצד ימין בתמונה). הגן הבוטני בירושלים הוא גן אשר למעשה מהווה “אפוד מגן” לצמחים אשר נמצאים בסכנת הכחדה בטבע. כאן משמרים הרבה זנים שכאילו ע”י כך שמרבים אותם ומשתמשים. בין השאר בזרעים שלהם להשגת מטרה נעלה זו.

ערך נוסף שבו מתמקד הגן הבוטני הוא קהילה -חיבור בין צמחים לאנשים במרחב מוגן ובטוח לצמחים. חיבור זה מנחיל ערכים חינוכיים של שמירה על הטבע. כך שבבואנו לטייל בטבע. נשכיל להבין את החשיבות בשמירה על הטבע בכלל ועל הצומח בפרט – שצמחי ופרחי הבר , צריכים לעמוד בראש מעיינותינו.

מי למעשה עובד בגן ?

מי שעומד מאחורי הקלעים בתחזוקת הגן הנפלא הזה שחלקיו נקראים כמו שמורת טבע פראית. היא אוכלוסיות בעלות צרכים מיודחים שמגיעות לגן באופן שוטף , מתלמדים המעוניינים ללמוד בוטניקה. גננים שעוברים כאן את הכשרתם, מתנדבים ועוד אנשים שאהבת חייהם היא טיפול ותחזוקה של צמחים.

שיחים פורחים בגן הבוטני
שיחים פורחים בגן הבוטני בגבעת רם
בגן עצמו מתנהלים קורסים ובית ספר לבוטניקה לאילו המעוניינים להרחיב את השכלתם הבוטנית. כמו כן בגן מתקיימים מדי פעם אירועי תרבות ואומנות במרחבי הגן הבוטני. הגן עצמו מחולק לשישה אזורים שכל אחד מייצג צמחים מיבשת אחרת בעולם. אחד הצמחים המיוחדים אשר גדל כאן בחממה,  הוא צמח הקקאו שהובא מאמריקה הלטינית מהרי האנדים אשר בדרום אמריקה והתגלה לפני כ- 4000 שנים.

סיור בגן הבוטני

במסגרת סיור עיתונאים ובלוגרים (ביוזמת משרד יח"צ טל מרום) יצא לי לבקר במקום שלווה בסיור מוסבר ד"ר אורי  שהינו מומחה בוטניקה. שלקח אותנו לסיור מרתק ברחבי הגן. התחלנו מהכניסה והתחלנו לעלות במעלה השביל עם הרכבת החשמלית. בתחילה הגענו לנקודה בה נבנתה פגודה יפנית מעץ אשוח יפני. מבנה מרשים ומיוחד אך שימו לב המבנה ייפתח לביקור של הקהל  רק בספטמבר 2024.

הפגודה בגן הבוטני בירושלים
הפגודה בגן הבוטני בירושלים -תפתח רק בספטמבר 2024
משם המשכנו בנסיעה במעלה ההר עד שהגענו למעשה למקום שהוא הכי יפה בגן. מדובר על חממה ענקית הכוללת סחלבים. ד"ר אורי הסביר לנו איך זה שהסחלב מצליח לפרוח למשך זמן רב כל כך. מסתבר שפרחיו למעשה עושים "תרגיל" למאביקים , חרקים כגון : דבורים . המגיעים לאליו לצרכי מזון , ברגע שהם נוגעים בלב הפרח נדבק לרגליהם חלק מהפרח עם זרעי האבקה שלא מרפה.
רק שהם נוחתים בפרח הבא שם מתקיים תהליך הרביה של הפרח.
סחלבים בגן הבוטני - גבעת רם ירושלים
סחלבים בגן הבוטני – גבעת רם ירושלים
מעבר לכך בתוך החממה ישנם צמחי שרך עתיקים ששרדו עד עצם היום הזה מתקופת הקרח. העשות לכך היא שנמצאו מאובנים של צמחים פרהיסטורים בעלי מראה זהה לחלוטין.
צמח מים בחממה בגן הבוטני בגבעת רם
צמח מים בחממה בגן הבוטני בגבעת רם
בתוך החממה קריר ולח וזה מאפשר לצמחים ופרחים רבים בעלי אופי טרופי. לשגשג בשטח החממה. מכאן יצאנו לביקור בחממה נוספת לגידול קקטוסים וסוקולנטים בצורות וגדלים שונים.
קקטוס גבוה בגן הבוטני האוניברסיטאי
קקטוס גבוה בגן הבוטני האוניברסיטאי
במהלך הסיור הגענו גם לחלק הגבוה בגן השקפנו משם על פריחתו הצחורה של האגס. ועל פריחת הדובדבן. בגן יש פריחה מאוד מרשימה בייחוד כעת באביב. של פרחי בר רבים למשל בן חצב ינקינטוני. בצבעו הסגול. ופרח סגול וריחני מאוד בעלי עלי כותרת קטנים וריח מתוק בשם לילך.
חלק זה של הגן כולל גם הרבה שיחים ועצים כגון :אולמוסים שהובאו מרחבי העולם.
בחלק התחתון של הגן ישנם המון פרחי בר כגון :פרגים . שיחי בר ויופי בלתי יתואר של פינות בלתי נגמרות של זני פרחים וצמחים מרחבי תבל. אין ספק שהגן הבוטני האוניברסיטאי הינו גן עדן לחובבי צמחים ופרחים בפרט.
פרגים בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים
פרגים בגן הבוטני האוניברסיטאי בירושלים
אך גם לציבור הרחב. זהו עולם מרתק אודות עולם הצומח ועל אפיים השונה של הצמחים. ותנאי גידולים. במהלך הסיור למדנו מאורי על כך שגידול הקפה בעולם מתחיל להיות מאגר נוכח ההתחממות הגלובלית. בגלל שזה  צמח שאוהב קור , מתחילים לגדל אותו במקומות גבוהים.

פרטים והוראות הגעה לגן הבוטני בירושלים

 כתובת – זלמן שניאור 1, ניות, ירושלים.  טלפון- 02-6794012 ; פקס: 02-6793941 .  אי -מייל – info@botanic.co.il . בוייז : קפית בגן הבוטני האוניברסיטאי ירושלים.
הגעה בתחבורה ציבורית :רחוב הרצוג קווי אוטובוס : 17, 19, 32 יש לרדת בצומת ניות.
אופציה נוספת להגיע לרחוב יהודה בורלא:קו מספר  9 לרדת בתחנת בורלא/דודזון, ללכת במורד המדרגות, לכיוון תחנת הדלק ושם לפנות ימינה. אופציה שלישית :להגיע לרחוב בצלאל בזק:קווי אוטובוס  9, 42 לרדת בתחנת האוטובוס בזק/זלמן שניאור משם לרדת במדרגות, ללכת לכיוון תחנת הדלק ושם ולפנות ימינה.
סיור ברכבת חשמלית בגן הבוטני
סיור ברכבת חשמלית בגן הבוטני

שעות פעילות הרכבת – סיבוב ראשון : 11:00 – 11:30 סיבוב שני: 12:00 – 12:30  סיבוב שלישי : 13:00 – 13:30.
לקבוצות (מעל 15 איש) אפשר להזמין סיור ברכבת הפרחים, מדי יום בכל ימות השבוע בטלפון 02-6794012 שלוחה 2.

צמח הקפה בגן הבוטני האוניברסיטאי
צמח הקפה בגן הבוטני האוניברסיטאי
הכניסה לגן הבוטני היא בתשלום . ניתן גם לטייל להנאתכם סביב האגם (ללא תשלום). מחירים : מחיר רגיל: 40 ש”ח. מחזיקי כרטיס ירושלמי: 28 ש”ח. חייל / סטודנט / גמלאי: 25 ש”ח.
לקבוצות: ישנה אפשרות סיורים מודרכים בעברית, אנגלית וערבית בתאום מראש. לאירועים ופעילויות ופרטים נוספים ניתן להיכנס לאתר ולפנות אליהם ישירות : בקישור הבא.

לסיכום

הגן הבוטני הוא גן יפהפה הכולל אסימטריה בתחום הבוטניקה המציגה במפני המבקר עולם שלם של צמחים, תרתי משמע,  בשטח של פחות מ 150 דונם. הגן הוא אנאלוגיה של האירווזיון ייצוג מופלא, נוכח, עדכני, מופלא.

של אלפי צמחים כגון :עצים ,שיחים ,פרחים , תבלינים ,קקטוסים ,שרכים ,צמחי אוויר ועוד. הגן מפעיל את כל החושים , ניחוחות הפרחים והצמחים ניכרים בכל רחבי הגן. מראות צבעוניים של פרחים בשיא פריחתם. אפשר פשוט

להרגיש את היופי של העולם הבוטני..פראיות ואקזוטיקה לצד אסטטיקה מעניקים לגן נוף ורב ממדיות כפי שייחודי רק לו.

הפקתם תועלת מהתוכן באתר שלי?
רוצים לעזור לי להמשיך לתחזק את האתר ולהעלות תכנים חדשים?
אשמח לתרומת סכום סמלי בעלות של כוס קפה, בלחיצה על הקישור הבא :
תבוא עליכם הברכה – גיל.

רוצים לקבל עדכונים  והמלצות חדשות  ממקומות שמטיילים שביקרו בהם 
היכנסו לקבוצת שלנו בפייסבוק "מטיילים מכייפים ומשתפים". תוכלו לשתף בעצמכם ולהתייעץ עם חברי הקבוצה.

סקרנים לדעת איפה טיילנו  לאחרונה ?
עיקבו אחרינו גם באינסטגרם ותקבלו המלצות רלוונטיות ועכשוויות :Baliletayel

 רוצים המלצות שבועיות עדכניות מטיולים אחרונים?  הצטרפו לקבוצת הוואטסאפ שלנו :לחצו כאן

מסלולים נוספים באיזור

האטרקציות המומלצות שלנו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הגן הבוטני בירושלים

מיקום במפה

דילוג לתוכן